Przejdź do głównej zawartości

szarlotka

Szarlotka. Tu nie potrzeba komentarza. To jest ciasto kultowe. To chyba nawet nie jest ciasto, to jest klasa. Klasa sama w sobie. Przepisów na nią są tysiące. Sposobowy konsumpcji i możliwości podania również. Ja kocham nieustającą miłością tą, którą nauczyła mnie robić mama. Klasyczna. Na kruchym cieście, jabłka z cynamonem przykryta chmurką pianki z białek. 

Poniżej ozdobiona kwiatami nasturcji, które jak najbardziej można skonsumować. Pełnię szczęścia zapewniłaby łyżka lodów waniliowych, ale komu w sobotę po południu chce się biec do sklepu... tak też jest pysznie!


Teraz, jak ją zrobić... 

Na kruche ciasto potrzeba: 
- 3 szklanki mąki pszennej
- 1 kostkę margaryny lub masła
- 4 jaja (tzn. żółtka, białka osobno na wierzch)
- 1 szklankę cukru
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia

Z powyższych składników zagniatamy szybko ciasto. Im krócej  zagniatamy, tym bardziej kruche otrzymamy.Wrzucamy do zamrażalnika na chwil kilka.

Następnie nastawiamy piekarnik na 170 stopni. Przygotowujemy blaszkę - ja kładę papier do pieczenia. Na to 2/3 ciasta, które trzeba nakłuć widelcem i zapiec, aż się zarumieni (jakiś kwadrans). W tym czasie ubijamy pianę z białek, tym razem dosypałam parę łyżek wiórków kokosowych, by urozmaicić smak. Następnie wykładamy jabłka na zapieczone ciasto.

Właśnie - jabłka - tutaj panuje dowolność, pyszna jest ze świeżymi antonówkami, zimą wykorzystuję te ze słoika, tym razem zrobiłam mix - jeden słoik i 6 kruchych jabłek, posypałam cynamonem i wymieszałam.

Na jabłka leci pianka z białek i wiórek, a na to pozostała część ciasta. Pieczemy jeszcze jakąś godzinę. Studzimy i jeeeeeeeeemyyyyyyyywielkie kawałki :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

wegański smalec, czyli pasta z bałej fasoli

Nazwa tej pasty wydaje się kontrowersyjna i mało zachęcająca dla wegetarian i wegan :D Ale, ale .... to smarowidło z białej fasoli po pierwsze wygląda trochę jak smalec, po drugie jest przyprawiana podobnie jak smalec, a po trzecie zmielona biała fasola konsystencją nieco przypomina strukturę smalcu.  Zatem jest to smalec, bardzo smaczny smalec. Mjaaamka! Istnieje wiele opcji i możliwości przygotowania tzw. smalcu wegańskiego. A to z jabłkiem, a to ze śliwką, a to z dodatkiem kaszy jaglanej.To co prezentuję poniżej to wersja mocno klasyczna z zasmażaną cebulą i pestkami słonecznika udającymi skwarki. Nigdy chyba nie jadłam smalcu, przynajmniej nie pamiętam, ale z opisów innych ludzi i z książek wiem, że skwarki to ta chrupiąca tłusta drobinka i nie inaczej jest w mojej wersji.  Ilość przypraw zostawiam w kwestii upodobań, ale warto pamiętać, że sama fasola jest dość mdła w smaku. Ja osobiście lubię kiedy jest dużo majeranku, pasta jest wtedy szalenie aromatycz

Wegański blok czekoladowy z czerwonej fasoli

Przepis w oldschoolowej formie 😉

wegańska babka ziemniaczana

Babka ziemniaczana jest niewątpliwie podlaskim specjałem. Jak się okazje niekoniecznie dobrze znanym na zachodzie kraju. Jako, że pochodzę z Podlasia wychowałam się na babce, kiszce i pyzach, czyli potrawach których bazą są ziemniaki. Mój tato nie uznawał obiadu, w którym nie byłoby ziemniaków z wody, a weekend nie byłyby weekendem gdyby nie pojawiły się na śniadanie placki ziemniaczane. Jednym z moich piękniejszych wspomnień kulinarnych z dzieciństwa jest smak babki ziemniaczanej pieczonej przez moją babcię na wsi. Babka piekła się w piecu kaflowym, w tak zwanej dachówce, w żeliwnej misce. Och co to był za smak... Nie do odtworzenia. Później wyjechałam na studia do Poznania, stolicy Pyrlandii więc czułam się jak u siebie - ziemniaki królowały. Pyry z gzikiem, zapiekanki ziemniaczane, puree na sto sposobów... i jakoś tak zleciało parę pięknych lat. W Warszawie kartoszki cieszą się mniejszą popularnością, wszyscy chcą tu być fit i uważają, że kartofle tuczą. Modnie jest jeść bataty. Z